Decalogul mincinosului profesionist

Posted on 23:56 by Notopic | 0 comentarii

In primul rand o sa va rog sa faceti un lucru inainte de a continua sa cititi.

Eu am facut "testul asta" si am ramas surprins.

E simplu : spuneti cele 10 porunci !!

Acum, pe loc... fara sa va "inspirati", fara sa va ganditi macar.

Da, stiu... nu vi le amintiti pe toate 10 dar mai mult ca sigur ati spus : "Sa nu ucizi" , " Sa nu furi ", " Sa nu minti " ... Gresesc ?!

Dupa cum spuneam... si eu am facut "testul" asta si in cazul meu exact asta a fost ordinea.

Pe locul III al decalogului meu se gasea pana acum cateva clipe "Sa nu minti".

Mai stiu, cred ca le stiu pe toate 10, chiar daca nu imi amintesc formularile lor exacte... ideea o stiu : sa nu-ti faci chip cioplit, sa nu preacurvesti, bla-bla-bla ( Hei!! Scuze da' chiar nu-mi pasa...).

Acum o sa va rog sa parcurgeti ultima etapa a testului...

Se spune ca in fiecare casa exista cel putin o Biblie ( la mine in casa nu e... da' ce asta e casa?! In plus... am alte biblii. Fiecare cu Biblia lui... nu?! ). Luati va rog Biblia si cititi cu atentie cele 10 porunci.

Ati observat?!

Pe ce loc in decalogul vostru se afla " Sa nu minti " ?

Si pe ce loc e in Biblie porunca asta... ?!

Nu e ?!

Pai stiu... nu... nu e!!!

E " Sa nu ridici marturie mincinoasa impotriva aproapelui tau " . Atat!!

Sa nu minti deci... sub juramant, la tribunal, in fata judecatorului.

Da... si pe mine m-a surprins treaba asta... desi acum gasesc toata chestia extrem de logica.

Sunt curios cati dintre voi folosesc expresia " Eu nu mint niciodata...!! " ( sau alte expresii echivalente) ?!

Asa ipocritilor !!!! Asa!!! Sus mainile !!

Sa va fie rusine!!

Mintiti cu seninatate chiar acum... cand va dati sau ( si mai grav ) chiar va considerati cei mai sinceri, corecti si curati oameni de pe fata pamantului.

EU MINT !!!

Mint zilnic... toti facem asta...

De ce?

Pentru ca suntem oameni si nu masini...

Pentru ca viata, lumea, tot ce e in jurul nostru ne impinge... ba nu!!! ne obliga chiar!!!... sa mintim.

O facem atat de des incat anumite minciuni nici nu le mai percepem asa... ci sunt lucruri banale, normale, firesti...

Cum ar arata o zi din viata voastra complet lipsita de minciuna?! Fiti sinceri macar acum... !!

V-ati autodistruge chiar inainte de pranz!! Nu?!

N-ati mai putea spune ca ati intarziat 10 minute la servici din cauza traficului ci din cauza ca ati lenevit in pat...

N-ati mai avea voie sa radeti la bancul cretin spus de sefu' ci ati ramane seriosi si sinceritatea v-ar impinge sa-i spuneti cat de fara gust a fost gluma lui.

O sa ziceti ca nu-i neaparat asa... ca ati putea sa nu radeti dar nici sa nu ziceti nimic. Poate... dar am zis " o zi complet lipsita de minciuna " si daca vorbim de sinceritate absoluta atunci presupunem din start ca spuneti fiecaruia exact ce ganditi.

Colega de birou v-ar intreba cum ii sta cu noua fusta cumparata si in locul zambetului fortat si expresiei " Foarte bine fata!! E superba fusta... " ati spune adevarul : " E chiar gretoasa imaginea!! Nu-ti vine chiar deloc... in plus culoare mai urata nu-ti puteai alege. Si... n-am vrut sa-ti zic dar nu ma pot abtine... te-ai ingrasat rau de tot in ultima vreme.. uite ce cur imens ai facut... " .

Si toate astea cand?! In prima jumatate de ora... poate o ora intreaga... a zilei. Seful te uraste, colega/ colegi la fel... in plus esti considerat delasator, lenes, nesimtit, "ala de se crede superior".

Si exemple de genul asta sunt nenumarate. Cati nu i-ati spus tipei de la magazin ca nu aveti nimic mai marunt de 100RON pentru ca aveati nevoie sa va schimbe cineva banii aia... chiar daca tot ce cumparati era un pachet de guma Orbit si poate in portofel gaseati bani sa achitati chiar fix pretul gumelor ?!

Cati nu ati spus unui amic ca aveti ceva extrem de important de facut doar pentru ca aveati chef sa leneviti in pat citind in loc sa iesiti la o cafea ?! N-o sa spuneti niciodata : " Ba nu ies... Nu!N-am chiar nimic de facut... sunt liber toata ziua... dar n-am chef... ". N-o sa spuneti pentru ca daca ati spune asta atat voi cat si amicul v-ati simti prost.

Ideea nu e insa ca toti mintim. Asta e clar... nu se pune problema.

Ideea e insa ca desi toti mintim ... o facem in feluri diferite.

Imi plac oamenii care stiu sa minta... care pot face asta intr-un mod convingator.

Imi plac cei pentru care expresia " minciuna are picioare scurte " nu se aplica... si din categoria asta ( o spun cu mandrie!! ) fac parte.

Nu-mi plac cei care mint cu nepasare si adesea sunt "prinsi". A spune o minciuna, oricat de mica, oricat de neinsemnata... in felul asta e o lipsa de respect fata de cel mintit. Poate va suna ciudat dar chiar asa e!! Minciuna in sine nu e o lipsa de respect... ci poate tocmai respectul fata de celalalt e motivul minciunii... insa o minciuna spusa gresit, sau o minciuna "neingrijita" jigneste cu mult mai mult decat adevarul pe care ai incercat sa-l eviti.

Sunt cateva reguli elementare care te fac dintr-un mincinos amator, de duzina... unul profesionist. Atata timp cat respecti regulile astea " o sa vinzi elefantul " ( daca nu stiti bancul... o sa-l gasiti la finalul post-ului ) :

1. Da dovada de bun simt !! Respecta inteligenta celui mintit... Nu te apuca sa spui minciuni gogonate, aberante. Ai grija ca subiectul sa-i fie si celui mintit la fel sau chiar mai necunoscut decat tie.

2. Evita ticurile, gesturile, reflexele care te pot da de gol !! Incerca sa nu-ti rozi / rupi unghiile, evita sa te scarpini in cap, la ochi, la nas... nu-ti musca buzele... etc.

3. Priveste-l in ochi pe cel mintit !! Tot ce spui devine mai credibil atunci cand iti privesti interlocutorul. La fel ca in cazul gesturilor... privitul in jos, in lateral... in jur... oriunde in incercarea de a evita privirea celuilalt iti poate compromite credibilitatea.

4. Ai grija la postura !! Analizeaza modul in care arati... nu sta cocosat ci drept... nu sta cu umerii cazuti, etc... ( la fel ca si regulile 2 si 3.... totul se traduce prin limbajul corpului... Invata-ti corpul sa minta credibil !! ).

5. Evita sa-ti ceri scuze !! Aminteste-ti ca vrei sa-l faci pe celalalt sa te creada... nu sa te ierte!! " Cine se scuza se acuza ! " .

6. Nu da prea multe detalii !! Spune simplu: " Nu pot pentru ca plec la Sinaia! " nu " Nu pot pentru ca plec la Sinaia unde ma intalnesc cu x care o sa-mi dea un pachet pe care sa il duc la Pitesti unde ma asteapta mama lui sa-i duc pachetul, de acolo o sa plec nu stiu unde sa fac nu stiu ce cu nu stiu cine.... ". Ideea e simpla: nu poti ca pleci la Sinaia!! Lasa si "povestea" tot simpla... in plus tine cont ca tot ce-l intereseaza pe cel din fata ta e ca NU POTI...

Am putea spune ca aceste prime 6 reguli sunt "regulile elementare"...

Urmeaza cateva reguli care te transforma dintr-un mincinos uzual... unul cu 60-65% sanse de reusita... intr-un mincinos "top class", cu 75-80% sanse ( si trebuie sa recunoasteti ca sansele astea suna mult mai bine...nu? ).

7. Da-ti seama de situatia in care te gasesti !! Ramai constient, analizeaza fiecare cuvant si calculeaza in gand sansele de a obtine rezultatul propus. Daca sansele scad brusc incearca sa gasesti o modalitate de "retragere".

8. Tine minte ca pentru un bluf perfect celalalt trebuie convins sa se arunce !! Daca ai trecut de punctul 7, sansele de reusita consideri ca sunt nule sau aproape nule... iar pozitia in care te gasesti nu-ti permite sa te retragi... mergi "all-in" !! Nu mai ai nimic de pierdut si in cazul asta... doar plusand ii mai poti castiga increderea celuilalt !!

[ E destul de grea regula asta asa ca o sa dau un exemplu practic .

Eram in clasa a XII si faceam pregatire la Fizica in fiecare zi de Joi.

Profa era prietena buna cu parintii mei... genul de prietena care vine din cand in cand "la o cafea"...etc...

Desigur avea numarul de telefon atat al mamei cat si al tatalui mei... In plus de asta se vedeau oricum o data pe saptamana... sau ceva de genul asta.

Eu in vremea aia aveam chef de carte... mai ceva ca acum :) asa ca "azi"... cam cu o ora inainte de pregatire am pus mana pe telefon, am sunat-o si am anuntat-o ca nu pot ajunge pentru ca plec pana la Bucuresti cu tata. Stiam ca putea verifica extrem de usor "povestea mea" insa era prima data, fusesem extrem de convingator la telefon ( nu va recomand astfel de minciuni... e mult mai simplu fata-n fata) fara tremur in voce, fusesem degajat, glumisem... fusese doar o alta discutie... si m-am bazat pe faptul ca nu se va complica atat sa verifice. In plus, repet!! era prima data si daca verifica si se dovedea ca spuneam adevarul... faza devenea penibila pentru ea. Am calculat perfect!! Am luat banii de pregatire, ghiozdanul si.. 2 ore la bere in Joia aia.

Saptamana a trecut si a venit iar ziua de Joi. Cheful de fizica n-a venit insa...

Acum nu ma mai puteam baza decat pe puterea mea de convingere, pe talent, pe noroc si... mai ales pe nerv si sange rece.

Am sunat iar... m-am scuzat ( greseala elementara dar chiar si eu aveam emotii ) si apoi am spus povestea. Urma sa plec iar... o chestie foarte importanta... trebuia sa o ajut pe mama... bla-bla-bla!! In afara de "greseala scuzelor" de la inceputul discutiei totul a decurs perfect normal insa stiam inca dinainte sa sun ca nu o sa fie asa usor. Exact cand parea ca "am scapat" vocea de la telefon m-a intrebat cu calm si cu o cantitate considerabila de ironie : " si mamica ta stie ca tu te duci azi cu ea?! " . Am analizat pe loc situatia in care ma aflam si am realizat din start ca nu ma pot "retrage" : mintisem deja...si deci ce era sa fac? sa recunosc... sa ma scuz... ( toata analiza nu a durat mai mult de o secunda.... Daca mintiti la telefon aveti grija sa nu faceti pauze lungi mai ales in momente cheie... va pot da de gol extrem de usor). Era clar ca nu am de ales asa ca am plusat cu : " Sigur ca mama stie... doar ea m-a rugat s-o duc ( razand plauzibil... evitati rasul fortat!!... mai bine nu radeti deloc). Dar daca nu ma credeti va dau numarul ei de telefon si o puteti suna sa o intrebati !! Sau o pun pe ea sa va sune imediat sa va spuna... ". Eram All-in !! Stiam ca profa avea oricum numarul mamei mele dar oferindu-ma sa-i dau eu numarul reusisem sa-i recastig total increderea... Nu doar ca nu m-a pus sa-i spun numarul de telefon ba chiar m-a rugat ( Repet: M-A RUGAT!! ) sa n-o pun pe mama s-o sune... pentru ca nu vroia sa deranjeze...

Iata deci un bluff perfect: o situatie limita, aproape compromisa, fara sansa "retragerii"... intoarsa in favoarea mincinosului printr-un plus credibil facut intr-un moment cheie.

9. Citeste-ti corect adversarul, gaseste-i punctele slabe si loveste acolo !! [in exemplul de mai sus punctele slabe ale profei au fost prietenia fata de parintii mei si teama ca in cazul in care "povestea mea" era adevarata sa nu para penibila fata de ei sunand sa verifice].

Si ultima regula... care, odata stapanita, va va urca sansele undeva pe la 90% [ nu exista minciuna perfecta... mereu va exista un 10% noroc... ]... dar si cea mai grea dintre ele:

10. Convinge-te pe tine !! Fa in asa fel incat sa crezi cu tarie ceea ce spui... indiferent daca minciuna e ca nu ai bani mai mici... ca ti-a ramas telefonul fara baterie sau chiar ca tricoul tau verde e de fapt cacaniu in dungi !! Pentru ca celalalt sa creada e nevoie in primul rand ca tu sa vezi tricoul nu verde ci cacaniu in dungi...

Iata deci "Cele 10 porunci" .

Tineti cont de ele si o sa observati ca minciuna nu are ( nu mai are ) picioare scurte...

Desigur e nevoie... ca in orice alt domeniu ( as merge chiar atat de departe incat sa folosesc termenul "arta" dar ma tem sa nu va speriati... ) de antrenament pentru a ajunge la performanta...

Sa nu credeti ca odata stapanite aceste reguli sunteti acoperiti in orice situatie. Cele de mai sus sunt cele 10 reguli " sine qua non " ale unui mincinos profesionist. Pe langa ele mai sunt inca alte cateva zeci de reguli de care e nevoie sa tina cont un "Mincinos Jedi" : acopera-ti urmele, fa-ti complici fara ca ei sa stie... insa nu e inca momentul sa le aflati pe acestea.

Intai invatati decalogul si apoi mai stam de vorba...

Bancul:

Se intalnesc doi vechi prieteni. Primul e vesel, fericit. Al doilea e trist, amarat...

Primul : " Ce mai faci?cum o mai duci?".

Al doilea: " Nasol !! Munca grea si prost platita... in plus acasa nevasta numai scandal, copiii vai de capul lor... numai probleme, tampenii, de scoala nu le arde... Dar tu?! "

Primul : " Acum super dar am fost si eu candva exact in situatia ta. Dupa am gasit un elefant extraordinar.L-am cumparat imediat!! Dresat... stie trucuri si asta e zero barat. Stie matematica, fizica, biologie...ce sa mai... e toba de carte... imi mediteaza copiii de au ajuns olimpici, pe langa asta gateste, face curat... nevasta ma adora de cand l-am adus acasa. Apoi a trecut si sefu' pe la noi intr-o seara... l-a impresionat de l-a dat pe spate si pe el... a doua zi am fost promovat... job misto, platit de n-am ce sa fac cu atatia bani... ce sa mai... am o viata bestiala!! "

Al doilea : " Bai te rog din inima vinde-mi mie elefantul!! Iti dau oricat... doar sa ajung si eu asa... sa scap din situatia asta!! "

Primul : " Bai pentru altcineva nu faceam asta dar ne stim de multa vreme... tin la tine si ma doar sa te vad in halul asta...uite... 20.000euro si e al tau..."

Bat palma si dupa o saptamana se intalnesc iar...

Primul zice : "Deci..cum e acum? "

Al doiea: " Si mai rau!! Nevasta urla de o saptamana ca am aruncat atatia bani pe fereastra... elefantul e vai de capul lui... nu stie nimic... ce mate, fizica..nimic...e prost facut gramada... in plus mi-a facut praf casa... mi-a spart tot..mi-a distrus toata mobila... pana si peretii sunt crapati... Am fost si concediat dupa ce in loc sa-mi impresioneze seful s-a apucat sa-l bata cu trompa de l-a bagat in spital.. Ce sa mai... sunt distrus... sunt la pamant... am ajuns sa vreau sa ma sinucid. "

Primul: " Frate... cu atitudinea asta n-o sa vinzi niciodata elefanti !! " .

Gata!! Ajunge... ca deja am scris de ma dor degetele...

Sper sa gasiti folositoare informatiile astea :D

(Remember: cele 10 reguli si sansele de care spuneam sunt pentru minciunile uzuale... nu va aventurati prea mult !! )

P.S: Tare-s curios cati dintre voi vor continua sa vorbeasca cu mine incepand de maine :))

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu